ВГО «Успішна Україна» оголошує
|
Новини
![]() 2 квітня 2010 Віктор Пинзеник: Митний союз означає для України щорічні втрати 1 мільярда доларів
- Ви вже бачили програму нового уряду? Ті, хто бачив, наголошують, що вона "злизана" з програми Юлії Тимошенко, яку вона вносила в парламент в 2008 році. - Я не бачив, бо її немає. Я маю на увазі не документ з назвою "програма". Мушу сказати, що й у попереднього уряду не було програми. Це був набір гасел, дуже часто суперечливих, "цукерочок", привабливих для тих чи інших сфер. Але цілісного документу не було.
У приймальні колишнього міністра фінансів Віктора Пинзеника висить календар з зображенням Юлії Тимошенко. Як жартують співробітники Віктора Михайловича, шеф робить вигляд, що його не помічає. Адже їхні з Тимошенко дороги розійшлися на початку минулого року, коли позиція Пинзеника не була почута урядовою більшістю на чолі з прем'єркою. А у кабінеті Віктора Пинзеника, як і раніше, висить велика бджола - емблема партії "Реформи і порядок", яку він очолював протягом багатьох років, а нещодавно залишив цей пост. Екс-міністр і екс-лідер ПРП Віктор Пинзеник мало чим відрізняється від Віктора Пинзеника, який був при владі і в активній політиці. Відмінність лише в тому, що в уряді він намагався відстоювати свою позицію за зачиненими дверима, не виносячи сміття з хати, а тепер прагне публічності і суспільної дискусії. Віктор Пинзеник так само, як і раніше, говорить про потрібні для країни економічні рішення і пропонує варіанти виходу з кризи. ДІЙ НОВОГО УРЯДУ ПОКИ ЩО НЕ БАЧУ, ТО Ж І ОЦІНЮВАТИ НЕМА ЧОГО - Вікторе Михайловичу, у вас не було жалкувань з приводу того, що ви свого часу пішли у відставку? Можливо, треба було все-таки залишитися? - Жалкування були, але вони не пов'язані з моєю відставкою, а з тим, що я не бачив реакції уряду на ситуацію, яка склалася в країні. Якби була хоч найменша можливість вплинути на поведінку та рішення уряду, я б не пішов у відставку. Але якщо бюджет - фундаментальний документ, що впливає на долю всієї країни, приймається всупереч позиції міністра фінансів, і ніхто не хоче нічого чути, мені просто не було сенсу залишатися. - Ви напевно спостерігали за кроками свого наступника, Ігоря Уманського. Що можете сказати з приводу його політики? - Мінфін тут ні до чого. Проблема не в ньому. Бо рішення приймає не Міністерство фінансів, а уряд. Потрібен політичний запит на певні рішення. - Сьогодні сформовано новий уряд. Що можете сказати про його економічний блок? Бажано - персонально. Чи зможуть ці люди проводити реформи, наскільки вони фахові? - Давайте спробуємо визначити одну фундаментальну річ. Наприклад, візьмемо тему податків, яка відноситься до економічної політики. Ми чуємо коментарі з цього приводу від віце-прем'єра з економічних питань, від віце-прем'єра з гуманітарних питань, від голови комітету з питань регуляторної політики, міністра фінансів, першого заступника голови адміністрації президента тощо. - Раніше вважалося, що в усьому винен коаліційний принцип побудови уряду, коли міністри підбираються не за рівнем професіоналізму, а за партійними квотами. Але ж сьогодні ситуація інша: регіонали взяли усю владу, і, за кількома винятками, весь Кабмін - їхній. - Справа не в цьому. Уряд має будуватися за принципом чіткого розмежування відповідальності, коли одна функція закріплюється за однією структурою, яка готує рішення та відповідає за цю функцію. - Все-таки хотілося б уточнити, що ви думаєте про Федора Ярошенка, Вадима Копилова та інших представників Мінфіну? - Я не вважаю правильним оцінювати людей без дій. Поки що жодних кроків та позицій я не бачив і не чув. Що оцінювати? Колір обличчя чи розмір взуття? Ну, вдягаються добре. - Адже вони вже працювали в цій галузі... - Але ж не міністрами. - Тоді що можете сказати з приводу дій нового уряду? - А я їх поки що не бачу. Вже майже місяць пройшов, і це вже немало, але поки ще немає чого оцінювати. Немає ані кроків з виходу з кризи, ані ключового документу, який мав би дати відповідь на запитання, куди ми рухаємося, - бюджету. ДЕХТО МАЄ БАЖАННЯ ПРИВАТИЗУВАТИ КАНАЛИ ВІДШКОДУВАННЯ ПДВ - Ви вже бачили програму нового уряду? Ті, хто бачив, наголошують, що вона "злизана" з програми Юлії Тимошенко, яку вона вносила в парламент в 2008 році. - Я не бачив, бо її немає. Я маю на увазі не документ з назвою "програма". Мушу сказати, що й у попереднього уряду не було програми. Це був набір гасел, дуже часто суперечливих, "цукерочок", привабливих для тих чи інших сфер. Але цілісного документу не було. - Ви критикуєте ідею податкових канікул для малого бізнесу. Чому? - Весь світ бореться з офшорами, тобто, зонами, де ставки оподаткування нижче, ніж в інших країнах. Бо зрозуміло, що це - канал уникнення від оподаткування. В Україні є внутрішні офшори, тобто, країна сама собі створює проблеми. Адже будь-яка нерівність в оподаткуванні б'є по конкуренції. - Є ще один суперечливий податок - ПДВ. Як ви вважаєте, нинішня влада здатна навести лад у цій сфері? Чи ми й надалі стикатимемося з відкатами? - Про це мало відомо суспільству, але основна проблема навіть не у відкатах. Треба говорити про маніпуляції з внутрішнім ПДВ, коли створюються фіктивні компанії, "метелики", які видають фіктивні документи, що дають можливість уникати оподаткування. І тут суми набагато більші, ніж при відкатах - приблизно 4 мільярди гривень на місяць. - Ви маєте на увазі когось конкретно? - Я не скажу точно, хто саме задіяний в цих схемах. Але, безумовно, до цього причетна структура, яка збирає податки. Такі речі не можуть відбуватися без відома податкової. І в неї існують покровителі вищого рівня. ЯКЩО НЕ СКОРОТИТИ ВИДАТКИ БЮДЖЕТУ, ЦЕ ДУЖЕ ПОГАНО СКІНЧИТЬСЯ - Микола Азаров пообіцяв, що у середині квітня подасть до Верховної Ради проект бюджету на наступний рік. Зрозуміло, що поки що немає чого оцінювати, але як ви думаєте, чим пожертвує уряд, аби хоч трохи зменшити дефіцит бюджету? - В 2007 році уряд був призначений 18 грудня, а вже 25 грудня був прийнятий бюджет. Я зіткнувся з проблемою, близькою до нинішньої: дірка в 100 мільярдів гривень Ми цю дірку закрили. І країна не отримала "неприємних сюрпризів". Чому я про це кажу? Нехай бюджету немає, але поки що можна вживати заходів і без нього. - І що це означає? - Очевидно, уряд не хоче йти шляхом скорочення видатків бюджету, а планує йти шляхом збереження великого його дефіциту. Але за такої суми дефіциту (за моїми оцінками, мова йде приблизно про 150 мільярдів гривень), неможливо закрити його за рахунок доходів. ПОЗИЧАТИ НА НИНІШНЬОМУ РІВНІ БЮДЖЕТНОЇ ДІРКИ НЕДОПУСТИМО - Тобто, уряд має йти на непопулярні заходи. В якій галузі треба скорочувати видатки? В соціальній сфері? - Не можна так ставити питання. Не йдеться про те, що комусь захотілося щось скорочувати. Просто немає з чого фінансувати видатки. І це не 10, 20 чи 30 мільярдів, а більше 100. Минулого року їх профінансували в борг. В результаті дірка бюджету не зникла, а борг збільшився. Україна не може уникнути скорочення видатків. Зрозуміло, що є речі, які не можна чіпати, наприклад, прожитковий мінімум та захист найбільш вразливих верств населення. Але існуючий розмір усіх видатків є зараз непосильним. Влізання в борг тільки посилює проблему нестачі коштів. - А як бути с соціальною політикою? Адже зрозуміло, що відміна пільг та державної допомоги викличе спротив у суспільстві... - У нас соціальна політика побудована таким чином, що бідні годують багатих. Адже всі бюджетні дірки покриваються за рахунок грошей громадян. І бідні люди платять за послуги, якими користуються й багаті. - Як бути з пенсіями? Адже там теж існує дивна диференціація. - Бо у нас для кожного пенсіонера існує окремий закон. Потрібно комусь підвищити пенсії - ухвалили окремий закон. Тобто, всупереч Конституції, де написано, що перед законом всі рівні, наприймали різних законів. - Чи можна ваші слова розуміти так, що або нам потрібні кардинальні рішучі реформи, або оголошувати в країні дефолт? Адже ходили чутки, що такий варіант розглядається... - А дефолт не вихід. Борги нікуди не зникнуть. Дефолт закінчується реструктуризацією боргів. Тобто, їх виплату розтягують на роки, але відсоткова ставка зростає. З дефолтом пов'язані можливі судові позови з арештом державних активів. Тому це тупикове рішення. - Нинішня влада критикувала уряд Тимошенко за зовнішні запозичення, зокрема, співпрацю з МВФ. Сьогодні уряд йде тим же шляхом. У нас немає іншого виходу? - Якби нам треба було 30-40 мільярдів, то не проблема була б позичити ці гроші деінде. Але нам лише на обслуговування боргів потрібно 50 мільярдів. А МВФ дає дуже дешеві гроші. Крім того, співпраця з фондом дає сигнал для інвесторів: якщо ця організація дає гроші, значить, країна рухається вперед. І навпаки. - Як ви ставитеся до ініціативи знову відкрити казино, аби знайти гроші, наприклад, для Євро-2012? - Насамперед, я не був прихильником закриття казино. Я сам ніколи в ці ігри не грав, але це був легальний бізнес. Люди вкладали гроші, купували ліцензії, платили податки. І раптом все це заборонили. Який сигнал отримують інвестори? Сьогодні прикрили одне, завтра прикриють інше. Це дуже поганий прецедент. - Можливо, треба легалізувати проституцію або легкі наркотики, аби і з цих сфер отримувати доходи до бюджету? - Про казино я говорив не у площині бюджетних доходів, а в площині інвестиційного клімату. Підкреслюю, що в площині доходів рішення щодо покриття бюджетного дефіциту ми не знайдемо. Це не той обсяг грошей, який міг би закрити цю дірку. ГАЗОВИЙ КОНСОРЦІУМ ЗІ ЗБЕРЕЖЕННЯМ ЗА УКРАЇНОЮ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ГТС - ЦЕ МІФ - Давайте поговоримо про те, що буде з гривнею. Від чого залежить її курс? - Від дефіциту бюджету. Минулого року Нацбанк видав бюджету понад 50 мільярдів гривень Але паралельно він вилучав гроші через продаж валюти, тобто, сальдо витоку і притоку грошей не призвело до серйозних наслідків. - Тобто, якщо дозволити Нацбанку друкувати гроші, ситуація 90-х років можете повторитися? - Я не кажу, що це неминуча перспектива. Але я застерігаю від двох фальшивих шляхів - нарощувати борг та малювати нулі на гривнях. - Вікторе Михайловичу, українській делегації не вдався "газовий бліцкриг". Що нам треба робити, аби знизити ціну? Здавати трубу? Дозволити залишитися Чорноморському флоту у Криму пожиттєво? - Треба сідати і цивілізовано домовлятися. Помилку допустили минулого року, коли було укладено вкрай непрофесійні газові угоди. Щорічні втрати країні від цих угод складають близько 7 мільярдів доларів. - То що робити тепер? Погоджуватися на всі російські умови, здавати ГТС у консорціум? - Я не розумію цієї ідеї. Дивіться, є газова труба (малює). З одного боку продавець газу, з іншого - покупець. І одному, і іншому вигідно платити за прокачку якнайменше. А власнику труби потрібно, аби прокачка коштувала дорожче. Тобто, з трьох суб'єктів спільного господарювання у двох - один інтерес, у третього - протилежний. І об'єднати їх неможливо. Якби йшлося про компанії, які не мають відношення до купівлі або продажу газу, це одне. Але ж в нашому випадку все інакше. - Але ж йшлося про передачу ГТС в управління зі збереженням за Україною права власності... - Це ще один міф. У нас таке вже було, так звана приватизація без приватизації. Коли державні підприємства передавалися в управління, а приватизувалися його прибутки. Тому я вважаю, що консорціум - це не те рішення, яке нам потрібно. Адже наша ГТС унікальна, причому не лише завдяки трубі, а завдяки сховищам. Зрозуміло, що газ споживається нерівномірно: взимку - більше, влітку - менше. - Російський прем'єр Володимир Путін натякав на те, щоб Україна вступила у Митний союз з Росією та Білоруссю? З іншого боку, з Європи пролунали сигнали щодо вступу України до зони вільної торгівлі з ЄС. То що ж нам робити, адже очевидно, що обидва ці варіанти несумісні? - Важливо, аби ми керувалися не емоціями, а здоровим глуздом і власними інтересами. Митний союз і зона вільної торгівлі дійсно несумісні. Питання: що обрати? Що таке Митний союз? Це відсутність податків на кордонах. РІШЕННЯМ ЗАЛИШИТИ ПАРТІЮ Я РОЗВ'ЯЗАВ ДИСКОМФОРТНИЙ ВУЗОЛ - Дозвольте торкнутися політики. Ви пішли з посади голови партії ПРП. Це означає, що ви зав'язали з політикою? Чи думаєте про власну партію? - У нас чомусь перебування в політиці означає обов'язкову прив'язку до партії. Що змінилося в моїй позиції за цей час? Нічого. Я формально перестав бути в партії. Цим кроком я розв'язав вузол, який був і для мене дискомфортним, і викликав чимало запитань. І я свою нинішню позицію не проміняю ні на що, бо це принципові речі. - Чи підтримуєте ви рішення про обрання Сергія Соболєва головою ПРП і головою опозиційного уряду? - Це було рішення партії і опозиції. - Але не виглядаєте задоволеним з цього приводу... - З чого ви це взяли? Я не можу оцінювати цього рішення. Це право партії. Коли я йшов з ПРП, я розумів, що це місце не буде порожнім. Так, мені непросто було прийняти це рішення, але, повторюю, є речі цінніші. Я не можу сказати, що я ніколи не йду на компроміси, - в політиці це нереально, але є принципові речі, де компроміси неможливі. - Як ви думаєте, чи є майбутнє у політиків, з якими ви на різних етапах йшли пліч-о-пліч - Віктора Ющенка та Юлії Тимошенко? - Не думаю, що мені коректно це коментувати. Вікторія Чирва, для УП http://pravda.com.ua/articles/2010/04/2/4904589/Коментарі![]() |
|
e-mail: © 2004-2007 ВГО "Успішна Україна". Усі права на матеріали, що знаходяться на сайті, охороняються у відповідності з законодавством України. У разі будь-якого використання матеріалів сайта, гіперпосилання на www.uspishnaukraina.com.ua є обов'язковим. |