20 травня 2010
Зустріч Віце-прем'єр-міністра України з питань економіки Тігіпка Л.С. з Радою підприємців
1. Невиконання контролюючими органами Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні» та постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2009 р. №502 «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року».
2. Нові складнощі при здійсненні закупівель товарів і послуг за державні кошти.
3. Створення умов для розвитку легкої промисловості.
4. Забезпечення безперебійного здійснення експортно-імпортних операцій.
5. Впорядкування сертифікаційних та метрологічних послуг:
5.1) обмеження вартості метрологічних робіт, які проводяться Держспоживстандартом для національних виробників;
5.2) реалізація розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 р. №1689-р щодо скасування сертифікації продуктів харчування (крім дитячого харчування).
6. Проект Закону України «Про збір та облік єдиного соціального внеску».
7. Реформування спрощеної системи оподаткування.
Пропозиції до порядку денного та підтвердження участі членів Ради у зустрічі слід було направляти до Секретаріату Ради на електронну адресу до 15.00 години 14 травня 2010 року на ім'я голови Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Оксана Продан. Тож після того, як заявив в Секретаріаті про особисту участь і тему виступу, вирішив проаналізувати суть питань, винесених на розгляд.
Попередньо оприлюднений порядок денний зустрічі 21 травня 2010 р. з Віце-прем'єр-міністром України з питань економіки С.Л.Тігіпком далекий від логічної й змістовної цілісності та завершеності. Проглядається "перестрибування" з однієї багатоаспектної теми на іншу й відвертий лобізм інтересів імпортерів безробіття та дефіциту бюджету для виконання урядом соціальних програм. На нашу думку, така ситуація не прикрашає дорадчий орган при уряді, але терпима з огляду на загальний рівень нашої владної "еліти", яка ще вчора торгувала бананами "з пальм" та займалася фарцовкою і рекетом.
Проте, безперечно позитивним в оприлюдненому проекті порядку денного було те, що він починався й завершувався таким важливим першочерговим антидержавним в умовах кризи питанням, як "спрощення умов ведення бізнесу в Україні" (перше), яка водночас потребує нагального "реформування спрощеної системи оподаткування" (сьоме і останнє). Інші питання якби дотичні до цієї теми.
Наприклад, друге питання порядку денного "Нові складнощі при здійсненні закупівель товарів і послуг за державні кошти" натякає на якийсь внутрішньо відомчий конфлікт з кимсь й тому, на наше переконання, варто учасникам наради попередньо довести або тези цього виступу, або його резолюційну частину.
Третє питання щодо "Створення умов для розвитку легкої промисловості" у своїй постановці не дає відповіді ким і кому "створюються умови" та виглядає провокаційним "пряником" й стимулом до втягування учасників наради в дискусію щодо "відновлення конкурентоспроможних регуляторних умов ведення бізнесу у суднобудуванні України", "фінансування видатків місцевого бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремим категорій громадян міським та приміським транспортом загального користування", "створення умов для відновлення кредитування бізнесу", "прискорення переговорного процесу про створення Зони вільної торгівлі з країнами ЄС", "утвердження України як транзитної держави у 2002-2010 роках", "споживання електричної енергії для підприємців" й безліч інших проблем, які додатково внесені на розгляд активними членами Ради підприємців. Як наслідок, жодних конструктивних рішень не буде прийнято і все завершиться звинуваченнями влади у маніпуляції громадською думкою.
Доказом такого припущення є четверте питання про "Забезпечення безперебійного здійснення експортно-імпортних операцій". Усі добре розуміють, що у малого бізнесу проблем з експортом енергоресурсів, сировини та напівфабрикатів в інтересах іноземних товаровиробників не існує. Там не існує малого бізнесу як такого. А от у влади є проблеми з сумою надходжень до бюджету з ПДВ на імпорт, яка вступає в протиріччя з бажанням "малих" імпортерів великими багатотонними фурами ширпотребу встановити "ставки мита 0% для товарів", наприклад, "коду 8524 39 80 00 диски для систем лазерного зчитування інші" разом з пристроями зчитування" й так далі. Закінчиться тим, що Партія регіонів не зможе забезпечити навіть мінімальних соцстандартів для членів сімей-спрощенців...
П'яте питання задеклароване як "Впорядкування сертифікаційних та метрологічних послуг". Проте, на наше переконання, знову слугує усуненню технічних бар'єрів на шляху до споживачів, у т.ч. членів сімей олігархів і "спрощенців", небезпечних шкідливих отруйних продуктів харчування. Думаю, що за його внесення в порядок денний через засланих козачків приплатила Міжнародна фінансова корпорація. Можу помилятися, у т.ч. щодо розміру проплати та МФК, бо в цьому можуть бути зацікавлені фармацевти і аптекарі, прибутки яких через відсутність митних бар'єрів упали з 1000 до 300 відсотків. Але чомусь переконаний, що на меті стоїть бажання "спрощення умов ведення бізнесу" саме і тільки в Україні виключно для імпортерів та імпорту безробіття. Тому пропозиція обговорити під час наради "законодавчо-правове забезпечення мотивації детінізації заробітної плати" виглядає наївною, як і "кроки уряду на 2010-2012 роки щодо покращення інвестиційного клімату в Україні". Бо досі в нашій країні давали і дають "зелене світло" іноземним так званим "товарним" або "зв'язаним" з товарним імпортом "інвестиціям", а потім насміх курвам з ними носяться світом як недоумки з писаною торбою.
Проект Закону України «Про збір та облік єдиного соціального внеску» в порядку денному зазначений до розгляду шостим питанням. В оголошенні нажаль нема посилання на його текст або анотації. Це питання дійсно є одним з ключових для спрощення умов ведення бізнесу. Та судячи з того, що його обговорювала багато років тому ще Рада підприємців минулого скликання під мудрим керівництвом К.Ляпіної, серйозно до нього ставитися не можна.
Сьоме питання щодо "реформування спрощеної системи оподаткування" вкрай важливе як складова частина реформування податкової системи в цілому.
Таким чином, під час наради варто було б, на наше переконання, основний час присвятити першому й останньому питанню, а решту питань, у т.ч. внесених членами Ради, прийняти до відома для подальшого опрацювання на підставі попередньо розданих робочих матеріалів і письмових звернень.
Загально відомо, що головною цінністю при розвинутому капіталізмі з "людським обличчям" є робоче місце. Здавалося б, спрощена система оподаткування спрямована на його збереження. Тому варто, вочевидь, обговорити парадокс втрати робочих місць українцями і витіснення їх іноземними нелегальними працівниками завдяки "спрощеній системі". Зокрема, в листі Харківської обласної громадської організації "Імміграція-стоп!" щодо спрощеної системи оподаткування для іноземців зазначається, що "на найбільшому у східній Україні ринку "Барабашова" працюють десятки тисяч іммігрантів з країн третього світу. Якщо 5-6 років тому їх було близько 25%, то зараз їх більше 50% від загальної кількості торговців. На долю іноземних підприємців припадає біля 75% товарообігу. Причому, "граничні рівні товарообігу, встановлені для спрощеної системи оподаткування, перевищуються в десятки тисяч разів".
Нагадаємо, іншим ключовим питанням спрощеної системи оподаткування є розмір (обсяг) фінансового обороту підприємця, який слугує як моральне обґрунтування тих пільг, які надає йому суспільство в особі держави. Саме розмір фінансового обороту дозволяє суспільству й податковим органам відрізнити бабусю з петрушкою від "бабусі з петрушкою на лексусі з "хатинки" в царському селі нашого міста". У всьому світі, окрім України, розмір фінансового обороту визначається за допомогою реєстраторів розрахункових операцій. Тому пропоную внести до порядку денного обговорення питання "Нагальні зміни до законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій для забезпечення безпеки громадян і відновлення функціонування фінансових ринків в умовах кризи", яке було розглянуте 29 квітня ц.р. під час круглого столу в Держкомпідприємництві у відповідності з Дорученням Віце-прем'єр-міністра України з питань економіки Тігіпка Л.С. від 22.4.2010 р. №20064/1/-10. На наше переконання, без вирішення зазначеного вище питання говорити про технічну реалізацію базових положень спрощеної системи оподаткування передчасно.
Наведене вище дозволяє спробувати уяснити мету наради за участі Віце-прем'єр-міністра України з питань економіки Тігіпка Л.С. Зазвичай, на такому рівні дискусії ведуться на рівні філософії розвитку, концепцій і стратегій, а не ширини туалетного паперу чи дірки в кордоні для "спрощенців".
Отже, комуністична партія Радянського союзу під проводом кагановичів, рабіновичів, пасхаверів та їх передового загону – олігархів, на останньому етапі еволюційного занепаду "розвинутого соціалізму", як засвідчив Михайло Горбачов, "збочили (ізвратілі) соціалізм". Для більшості громадян були створені такі соціально-економічні умови життя, що ліпше було виїхати до "землі обітованої" ніж померти від злиднів чи харчового отруєння. Та не усі правильно розуміли політику олігархів і не всіх бажав прийняти дикий Захід навіть для прибирання громадських вбиралень. А тут в порядку денному постали президентські вибори 1999 року. Отак, між чарками, і виникла "спрощена система", яка потім розросталася метастазами по усіх сферах економічної діяльності попри інтереси суспільства, держави і більшості громадян.
Запуск економічної диверсії під грифом "Спрощення" замість створення нормальних умов для підприємницької діяльності та стимулювання ділової активності населення, призвів до того, що сьогодні від чотирьох до семи мільйонів українців є гастербайтерами, маємо третину смертності від неякісних продуктів харчування та злидні на тлі тисячевідсоткових надприбутків аптек, фармацевтів і похоронних бюро. Суспільство виявилося на стільки духовно, морально і економічно пригніченим, що ліберастам типу І.Бураківського та К.ЛЯпіної при "вступі в" СОТ легко вдалося його розвернути у сторону розвитку сексіндустрії...
Чи був у попередні роки проведений макроекономічний і соціально-психологічний аналіз економічних здобутків і збитків та соціальних наслідків від запровадження "спрощеної системи"? Деякі розрахунки щодо тіньовізації економіки та втрат державного бюджету були проведені фахівцями Асоціації "УкрЕККА" й тепер використовуються навіть Службою бізнесу України як засіб виклику переляку у високодостойних високопосадовців. Але у них переляк й так на стільки глибокий, що вони двох логічно зв'язаних слів не можуть сказати, а не те щоб концептуально мислити.
Таким чином, з однієї сторони "гострокутого столу" діалогу напроти влади озвіріла бізнес-акуляча "дрібнота", яка відстоює Кучмою дане право нищити внутрішнє виробництво і перспективи країни та труїти населення контрабандою простроченого в ім'я своїх надприбутків ще й з приплатою за кошти добропорядних платників податків у вигляді пільг. А по іншу сторону соціального діалогу пенсіонери, вчителі і лікарі та військові, які, між іншим, якщо теж озвіріють, то можуть ловити урядовців та олігархів на мушку АКМ. І знайти консенсус вкрай важко, бо часто бізнес-рильце в пушку. Тож і організовуються такі "зустрічі й наради" з високопосавдовцями, щоб поговорити про будь що і запевнити новітніх конкурентів олігархів – "спрощенців", що на їхнє право "спрощено" ставитися до інтересів суспільства, держави і громадян ніхто не посягне.
Враховуючи те, що монологи політиків та урядовців то є втрата часу на чужому святі життя, пропоную наступний порядок денний, у якому слід зазначити доповідачів і кого вони презентують, визначити порядок обговорення доповідей та прийняття рішень і рекомендацій.
1. Причини невиконання контролюючими органами Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні» та постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2009 р. №502 «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року».
2. Щодо пріоритетного права громадян України на отримання торгових місць на ринках. Сергій Удовиченко, Голова Харківської обласної громадської організації «Імміграція-стоп!»
3. Нагальні зміни до законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій для забезпечення безпеки громадян і відновлення функціонування фінансових ринків в умовах кризи. Іван Галенко, к.т.н., член Експертної ради Комітету Верховної ради України з питань регуляторної і технічної політики та підприємництва
4. Концепція та поступ реформування спрощеної системи оподаткування.
5. Різне.
5.1. Нові складнощі для (вказати кому складно) при здійсненні закупівель товарів і послуг за державні кошти.
5.2. Державне регулювання стимулювання розвитку галузей промисловості.
5.3. Щодо здійснення імпортних операцій.
5.4. Щодо обмеження вартості метрологічних робіт, які проводяться Держспоживстандартом.
5.5. Щодо наслідків реалізації розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 р. №1689-р щодо скасування сертифікації продуктів харчування (крім дитячого харчування).
5.6. Про проект Закону України «Про збір та облік єдиного соціального внеску».
5.7. Заяви, запитання та інформація, які надійшли від членів Ради підприємців.
Звичайно, це лише пропозиція одного з членів Ради підприємців – дорадчого органу при Уряді України, яка нікого ні до чого не зобов'язує. Але нею може скористатися хто завгодно, у т.ч. і опозиція. Водночас науково доведено, що громадяни обирають не того, хто розумніший, а того хто краще ("красівше") їм бреше...
http://galenko.org.ua/node/308