ВГО «Успішна Україна» оголошує
|
Аналітика
20 квітня 2005 «Нуль чи десять?» «Компьютерное обозрение» №15 від 19.04.05Бойко Ю.В. 0% чи 10%? Ще одна проблема взаємовідносин Уряду реформаторів і українських товаровиробників обіцяє невдовзі сколихнути суспільство: Уряд пропонує встановити мито на готові комп’ютери і комплектуючі 0%, українські виробники комп’ютерів (принаймні 9 найбільших компаній) наполягають на ставці 10% при збереженні ставки 0% на комплектуючі. Ця проблема – не перша у протистоянні Уряду з українськими товаровиробниками, яке виникло під час масованих змін мита у лютому – квітні 2005 р. У суспільстві накопичується негатив у відношенні до Уряду, що відображається у лозунгах на кшталт «Нова митно – тарифна політика Уряду відкриває український ринок для інтервенції дешевого імпорту і ставить під удар вітчизняне виробництво» («Сегодня», 5.04.05). Статті з подібним змістом з’являються майже щодня. У бесідах закиди незадоволених виглядають ще більш небезпечними для нової української влади: «Уряд закатує вітчизняний бізнес в асфальт, виконуючи зобов’язання перед Заходом, що були дані під час Помаранчевої революції в обмін на грошову підтримку». Ситуація ускладнюється тим, що прийнятий нещодавно закон про зміни до бюджету передбачає суттєві податкові зміни для підприємців, причому далеко не в бік зменшення податкового тиску. Незадоволення Урядом і владою в цілому у середовищі найбільш активного учасника Помаранчевої революції – середнього бізнесу - зростає. Представники українського бізнесу і громадськості закликають Уряд задовольнити вимоги українських виробників комп’ютерної техніки і встановити мито на готові вироби 10%. Тим більше, що ставка 10% відповідає концепції Уряду, що була оголошена Ю.В. Тимошенко 5 квітня 2005 р: «Якщо є українські виробники – мито 10%, якщо немає - мито 0%». У ЯКОСТІ АРГУМЕНТІВ «ЗА 10%» НАЗИВАЮТЬ ТАКІ: 1. Зараз у виробництві комп’ютерів зайнято декілька десятків тисяч чоловік (до 50000 чоловік у 2000 фірмах), українські виробники мають 90% ринку України. Встановлення мита 0% на готові вироби призведе до банкрутства більшості українських компаній, які не зможуть конкурувати з дешевим імпортом, особливо з Азії, і до втрати десятків тисяч робочих місць; 2. Якість українських комп’ютерів не поступається якості закордонних і не може бути причиною відмови від української техніки. Виробництво у більшості великих українських компаній відповідає світовим стандартам і якість підтверджується сертифікатами ISO 9001; 3. Виробництво комп’ютерів – одна з небагатьох сфер високих технологій, розвинутих в Україні. Втрата цього виробництва призведе до втрати можливостей для «вибухового» розвитку країни і відтоку багатьох «умів» за кордон; 4. Власне виробництво комп’ютерної техніки – запорука інформаційної безпеки держави. У «силових» відомств немає претензій до вітчизняної техніки, що ви користується багато років; 5. Ставка мита 10% на готові комп’ютери узгоджена з багатьма українськими дистрибуторами комп’ютерів – імпортерами; 6. Зменшувати ставку мита до 0% на готові комп’ютери можна поступово, рухаючись по шляху до ЄС. За цей час українські товаровиробники мають навчитися і зібрати сили для конкуренції на світовому ринку. А НА АРГУМЕНТИ ОПОНЕНТІВ «ЗА 10%» Я, ЯК КЕРІВНИК ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ І ОСОБА, ЩО ЗАЦІКАВЛЕНА У РОЗКВІТІ УКРАЇНИ І НЕ ПРИЧЕТНА ДО ВИРОБНИЦТВА КОМП’ЮТЕРІВ, МОЖУ ВІДПОВІСТИ ТАК: 1. «В Україні немає виробництва комп’ютерів, є тільки складання з комплектуючих. Тому нема кого підтримувати». - Відповідь: По – перше, нехай це буде хоч переливання з пустого у порожнє, аби воно створювало десятки тисяч робочих місць і забезпечувало споживачів товаром доброї якості за прийнятну ціну; по – друге, таким же чином, як в Україні, комп’ютери складаються в усіх інших країнах, і там це називається виробництвом, по – третє, «складання» супроводжується всіма ознаками виробництва: тестування комплектуючих і готового виробу, і, нарешті, має місце головна ознака виробництва: повна відповідальність українських компаній за роботу їх виробів. 2. «Зменшення мита до 0% не призведе до змін на ринку, українське виробництво збережеться. Тому що всі останні роки і комплектуючі, і готові вироби імпортували, використуючі однакові «пільгові схеми», тобто з однаковими витратами, не більшими 15% від митної вартості товару. При цьому українські виробники мали 90% ринку. Цей стан збережеться і при однаковому миті 0% на комплектуючі і готові комп’ютери». - Відповідь: Нажаль, все не зовсім так. Раніше «пільговими схемами» користувались переважно тільки українські підприємства, це було їхньою своєрідною «конкурентною перевагою». Український ринок був майже закритим для іноземців. Сьогодні, за умови мита 0%, перевагою «мито = 0%» зможуть скористатися всі, тому що в Україні нова чесна влада. ВЕЗ, контрабанди не буде. Перевагою скористуються, у першу чергу, потужні іноземні виробники, які запропонують спеціальні ціни на декілька років з метою захвату ринку. В другу чергу перевагами скористуються імпортери, які завалять український ринок дешевим азійським (і, можливо, російським) нічим не кращим за український товаром. Результати необачного, на наш погляд, і швидкого відкриття комп’ютерного і інших ринків показово виглядають у Польщі. За декілька років після відкриття ринку доля ринку місцевих виробників комп’ютерів зменшилась у декілька разів. Таким же чином, як, наприклад, і доля ринку польських мереж супермаркетів. А результат відомий: рівень безробіття у Польщі – близько 18% (в Україні зараз близько 7%). 3. «Встановлення ставки мита 0% на готові вироби задовольнить потреби споживачів у якісних комп’ютерах за невисоку ціну» - Відповідь: А що, раніше в Україні неможливо було купити ноутбук «Toshiba» чи «Sony» за цінами, що не вище європейських? Можливо. Чи можливо було держустановам закупати сотнями РС і сервери «HP» і інших А – брендів? Можливо. Були при цьому на ринку дешевші комп’ютери українського виробництва? Були. А що зміниться у разі встановлення мита 0% на готові комп’ютери і комплектуючі і зупинення контрабанди? А – бренди для 20% заможних споживачів залишаться, тільки трохи подорожчають, а 80% не таких заможних українських споживачів будуть купляти замість українських комп’ютерів нічим не кращі азійські чи російські за тією ж ціною, за якою могли б «купувати українське». Не треба думати, що українські виробники комп’ютерів «жирують» і для того, щоб цей жирок «стопити», треба заводити до нас дешевий імпорт. Рентабельність комп’ютерного виробництва в Україні невисока – часто менша 10%. Добавлена вартість при виробництві одного комп’ютера – 150 гривень. Не зажируєш, особливо при гарантії 2 – 3 роки. 4. «Ставка мита 0% на всі товари інформаційних технологій – обов’язкова умова вступу до СОТ» - Відповідь: Це не витікає з документів Уряду. У "Пояснювальній записці до проекту Закону прo внесення змін у Митний тариф України № 7114" написано, що в рамках угоди прo вступ України до СОТ i приєднання до Секторіальної угоди "Інформаційні технології", рівень ставки мита на комп’ютерну техніку повинен був дорівнювати 0% ще у 2004 році. Але це не було зроблено. Більше того, у тій же записці написано, що на 2005 рік на багато товарів товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 8531 запропоновано мито 10% (і потім встановлено Законом). Висновок: мито 0% - не обов’язкова умова! До того ж, ми ж не завтра вступаємо у СОТ. 5. «Немає сенсу підтримувати вітчизняних виробників комп’ютерів, тому що вони завдають шкоду державі, розповсюджуючи комп’ютери з неліцензійним програмним забезпеченням. Приклад – нещодавній скандал з продажем у магазині одної з відомих компаній комп’ютерів з неліцензійними програмним забезпеченням (ПЗ) Microsoft». - Відповідь: Великі виробники комп’ютерів України відрізняються саме тим, що подібні випадки в них поодинокі. Коріння проблеми використання неліцензованого ПЗ – у бідності країни. Хоч стріляйте зараз більшість українців – немає в них грошей заплатити за ПЗ майже стільки ж, скільки за «залізо»! Державний підхід до вирішення цієї проблеми, на наш погляд, полягає у створенні умов для здешевлення імпортованого ПЗ і створення власного. Що і як державі можна робити у цьому напрямку – дивись «Бізнес», 28.03.05, с. 96-101. 6. «В Росії теж збираються встановити мито 0% і на комплектуючі, і на готові комп’ютери. Уряд України вже до кінця 2005 року обіцяє входження до ЄЕП і створення зони вільної торгівлі та умов для пересування капіталу, послуг та робочої сили в межах ЄЕП. Тому треба вводити ставку мита 0%» - Відповідь: Російські виробники комп’ютерів набагато потужніші за українських. У разі простого відкриття україно - російського кордону українські виробники і імпортери комп’ютерів, так само, як українські виробники і імпортери багатьох інших товарів, будуть «задавлені» російськими. Це відома проблема глобалізації і поглинання маленьких великими. І одне з головних завдань кожного насправді Національного Уряду невеликої небагатої країни – розробити стратегію виживання і розвитку своєї країни за такими умовами. Проте, в Українського Уряду, крім ЄЕП може бути і якийсь інший сценарій, бо, судячи з оголошеного вектору розвитку, Уряду більш до вподоби рух не на Схід - Північ, а на Захід. 7. «Встановлення мита 0% відкриє Україну для іноземних інвестицій» - Відповідь: Навряд чи хтось буде інвестувати у комп’ютерні виробництва країни, куди можна завезти готові вироби з ставкою мита 0%. У цілому ж інвестування шляхом купівлі часток акцій українських підприємств потужними іноземними виробниками є позитивним, тому що пришвидшить підвищення конкурентноздатності українських виробників. ПІСЛЯМОВА Як розвиватимуться події? Чи здатні українські виробники комп’ютерів на активну боротьбу за 10%? А може в Уряду є якась «домашня заготовка» і він запропонує комп’ютерщикам щось на кшталт нещодавньої угоди з птичниками: - Ми - вам мито 10%, а ви: - споживачам – зниження цін і «смак» (якість) не гірше смаку українських курчат, - Уряду і державі – податки… |
|
e-mail: © 2004-2007 ВГО "Успішна Україна". Усі права на матеріали, що знаходяться на сайті, охороняються у відповідності з законодавством України. У разі будь-якого використання матеріалів сайта, гіперпосилання на www.uspishnaukraina.com.ua є обов'язковим. |
Минулого тижня керівництво МЗС презентувало новий продукт – візуальну концепцію України, а також стратегію позиціонування країни в світі. Безпосереднім розробником та ідеологом виступила компанія CFC Consulting.