ВГО «Успішна Україна» оголошує
конкурс фотографій

Новини

RSS 2.0 RSS 2.0

Наші партнери



Національна стратегічна Асамблея - Стратегія розвитку країни

Проект Концепції реформування країни від ВГО «Успішна Україна»

Цей проект розроблено і оприлюднено у вересні 2006 року. У середині 2008 року ми з задоволенням констатували, що багато положень проекту є вірними. А наприкінці 2008 року, коли у світі і в Україні розпочалася жорстока криза, ми заявляємо: Наш проект - спасіння України! Цей проект потребує доопрацювання тільки в площині наших сподівань 2006 року на те, що влада і політична еліта "одумаються". Не тільки не одумались, а майже повністю себе дискредитували. Чекаємо на ваші відгуки і пропозиції. Найважливішим завданням громадських організацій і бізнесу ми вважаємо систематизацію наших і інших пропозицій і згуртування у тиску на владу з найболючиших проблем життя нашої країни.
 

Мета проекту

Показати українському суспільству можливість реалізувати існуючий потенціал країни і зробити «великий стрибок» - перетворити Україну в розвинуту європейську країну за 10 - 15 років.

Вступ. Сучасний стан України

Україна - 2006 перебуває на етапі переходу від періоду первинного накопичення капіталу до цивілізованого демократичного суспільства. Використати величезний потенціал країни (природні, інтелектуальні ресурси, унікальний геополітичний стан тощо) в інтересах суспільства не виходить у зв’язку з небажанням одних і неспроможністю інших громадян створити такі умови для капіталу (грошей), щоб вони працювали не тільки на власника, але і на користь всього суспільства. Наслідком цього є, на нашу думку, основні українські проблеми:

  • олігархізм - зростання політиків і чиновників з крупним бізнесом і відповідна відсутність самодостатності (слабкість) політичної еліти,
  • неефективне (м’яко кажучи) використання державних фінансів,
  • беззаконня і безвідповідальність на всіх рівнях,
  • добровільна і вимушена брехня (з усіма пов’язаними наслідками - хабарі, корупція, надзвичайно велика тіньова економіка тощо), яка загрожує перетворитись в національну рису.

Сьогодні значна частка громадян має моральні вади (жадібність, брехливість, слабкі релігійні «гальма», низька «державність», низька культура і т.і.). Етап первинного накопичення капіталу виступає каталізатором цих негативних рис, особливо у тих їх носіїв, що відносяться до активної частини суспільства (політики, чиновники, судді, бізнесмени тощо). На наш погляд, змусити таких громадян приносити користь не тільки собі, але і суспільству за умови слабкого громадянського суспільства (розчарування, пасивність значної частки громадян), можливо тільки жорсткими заходами, одночасно даючи більше можливостей для самореалізації чесним розумним активним громадянам і використання притаманного громадянам України потенціалу працьовитості, миролюбності.

Сутність проекту Концепції реформування країни

Наш проект Концепції реформування країни передбачає на протязі 10 - 15 років наведення в країні демократичного порядку, виправлення соціально - психологічного настрою суспільства на позитивний, формування командного духу довіри між різними шарами суспільства і його використання для стрімкого розвитку - «великого стрибку».

Перші 3 - 5 років - це перехідний етап «Порядок». Його змістом є наведення порядку: прийняття законів і системи відповідальності, що поставлять активних людей (в першу чергу, політиків, чиновників, суддів і бізнесменів) а через них і гроші в умови, коли вони зможуть досягати успіху, працюючи чесно. В результаті люди будуть змушені працювати не тільки на себе, але і на суспільство, оскільки це перш за все буде вигідно їм самим. Буде створено цивілізовані умови самореалізації громадян відповідно їх життєвим цілям (хочеш грошей - йдеш в бізнес, хочеш служити суспільству і мати владу - йдеш в політику, на держслужбу і т.д.).

Ми вважаємо, що в сучасній Україні треба «реформувати» в першу чергу людей через зміну умов їх роботи, а через зміну людей змінювати умови для руху капіталів. Тільки після цього можна буде фахово говорити про інвестиції, інновації, економічні закони (в сьогоднішніх олігархічно - тіньових умовах вони діють зовсім не так, як в ринкових) і їх роль у розвитку країни. Розумні активні громадяни, що хочуть працювати чесно, а також їх гроші, в створених цивілізованих умовах «АВТОМАТИЧНО» зроблять все необхідне для процвітання (власного і країни).

Результатом етапу «Порядок» буде перетворення суспільства в КОМАНДУ та створення умов для «великого стрибка»:

  • чесні відносини між шарами суспільства (політики - чиновники - бізнес - наймані працівники - ін.) - взаємодовіра між ними;
  • виконання законів («гра за правилами»);
  • професіоналізм активних громадян («гравців» команди).

Наступні 7 - 10 років - етап «Швидкий розвиток», під час якого українці зможуть повторити досягнення народів Японії, Німеччини, Південної Кореї, Сінгапуру.

Очікуваний результат:

Україна - 2016 - 2021: а)риси громадян: патріотизм, професіоналізм, відповідальність, законослухняність, небайдужість … б)конкурентоспроможна цивілізована ринкова економіка, в)створено сприятливі умови для реалізації підприємницького потенціалу людей, що є основою потенціалу розвитку держави, г) демократичний лад, д)зростання ВВП в 2.5 - 3 рази, е) подолано бідність, середній клас - до 50% населення.

Ми впевнені, що Україна і її громадяни гідні і здатні саме на такий стрімкий розвиток. Ми не приймаємо цинічні тези багатьох політиків і політологів про те, що для виконання необхідних країні реформ потрібна «зміна 2 - 3 поколінь».

Що робити

1. Законодавчо для кожної групи активних людей - рушіїв прогресу суспільства (політиків, чиновників, суддів, представників ЗМІ, бізнесменів тощо) створити умови, коли вони можуть досягати успіху, працюючи чесно. Після створення таких умов встановлюється жорстка відповідальність за порушення. В наступному розділі («Як робити?») наведений наш варіант створення необхідних умов («інструментів перетворень») для політиків, чиновників, бізнесменів, інших громадян;

2. Етап «Порядок» - це поступові зміни протягом 3 - 5 років (еволюція, а не революція). Відповідно, алгоритм вирішення кожної суспільної проблеми (групи проблем) має бути таким: формулювання проблеми, визначення відповідальних, обговорення в суспільстві, формулювання і прийняття концепції реформ на 3 - 5 років, реалізація;

3. Політичні сили і суспільство домовляються про найшвидше завершення етапу «Порядок» і внесення відповідних законодавчих змін, після чого забезпечується стабільність законодавства. Під час етапу активних перетворень можна запровадити дворівневе законодавство: перший рівень - спрощено про головне у доступному для більшості громадян вигляді («Обов’язки, права, відповідальність громадян, що мають добрі наміри»), другий рівень - звичайний закон з необхідною деталізацією, який унеможливить двозначності і т.і. (це для шахраїв, «оптимізаторів», адвокатів, суддів, …).

4. Необхідна умова успіху етапу «Порядок» полягає в тому, що всі реформи мають розпочинатися з політиків і чиновників (еліта, яка хоче такою бути - «капітан команди» - має показати приклад решті громадян). У разі прийняття нашої концепції реформування країни політичні партії можуть обрати один з двох шляхів:

  • домовитись про спільне виконання, підписавши нову угоду на кшталт «Універсалу національної єдності». Справа в тому, що запропоновані в проекті концепції заходи направлені на встановлення порядку, заснованого на загальнолюдських цінностях і державницькому ставленні до своєї справи політиками. Вони мають бути прийнятними для більшості політичних сил. Такий шлях - удача для України;
  • якщо домовитись не вдасться, все може зробити політична сила, що знаходиться при владі. Вона (як і всі попередники) матиме унікальну можливість увійти в історію країни як така, що першою продемонструє ДЕРЖАВНИЦЬКЕ СТАВЛЕННЯ до виконання своїх обов’язків. Першим знаком для суспільства про те, що ця подія відбулась, може бути, наприклад, згода цих політиків, їх партій і громадських організацій, а також чиновників на повне щорічне декларування своїх (і родичів) доходів і витрат протягом, наприклад, 10 років після приходу до влади (сума, яка перевищує законодавчо встановлений ліміт, має бути підзвітною), а також погодження на оприлюднення і перевірку цих декларацій. Після політиків і чиновників це мають зробити судді, крупні бізнесмени, а згодом представники середнього, малого бізнесу і інші громадяни України.

5. У випадку прийняття рішення політичною силою розпочати етап «Порядок» і необхідні перетворення вона буде змушена зробити інші кроки по своєму очищенню (обмеженню своєї олігархічності (робота на тих, хто її фінансує) і інші). Нагородою для такої політичної сили на наступних виборах будуть безкоштовні голоси мільйонів українців, що стомились від того, що їх дурили всі часи незалежності, а також тих, хто побачить реальне зростання свого благополуччя. Таким чином буде частково вирішено проблему фінансування виборчої компанії в умовах обмеження олігархізму.

6. Під час етапу «Порядок» доцільно укласти загальносуспільний меморандум про незастосування сили (покарань) до тих, хто переходить на цивілізовані правила гри поступово з позитивною динамікою.

7. Головна особливість нашого проекту концепції реформування країни полягає в тому, що вище викладені заходи створять умови для самоодужання і саморозвитку “організму” країни. Ми вважаємо основними силами суспільного організму ЛЮДЕЙ (мозок) і ГРОШІ (кров). Якщо зробити так, як запропоновано, суспільний організм буде оздоровлюватись самотужки:

- МОЗОК буде думати над вирішенням своїх і суспільно значимих проблем (активні розумні талановиті люди будуть знаходити можливості для самореалізації там, де вони зможуть принести користь і собі, і суспільству: у владі, бізнесі і т.і.; решта громадян займе інші ніші життя. Буде «зігруватись» КОМАНДА, причому зігруватись за загальнолюдськими правилами життя, показуючи здоровий приклад молоді (на відміну від каліцтва молодого покоління брехнею, яке має місце сьогодні);

Встановиться нормальний «кровообіг» (гроші, інвестиції потечуть туди, де це вигідно всьому суспільству, а не туди, куди їм накажуть текти чиновники чи політики (зараз у значній частці гроші течуть в тінь).

Лише у випадку реалізації цих заходів в Україні почне працювати простий, але дуже ефективний ринковий механізм її розквіту: гроші вітчизняних та іноземних інвесторів і держави потечуть в галузі, які дійсно будуть створювати найбільшу додану вартість при мінімальних затратах та за мінімальний відрізок часу. Сьогодні занадто велика частка грошей тече туди, де вдається обманути, вкрасти і т.п. До того ж тече часто “не звідти” - від інвесторів, які не можуть принести сучасні технології бізнесу і виробництва. Частіше всього, це йде не на користь країні: наприклад такі способи заробити “швидкі” гроші, як “сірий” імпорт і контрабанда роблять неконкурентноздатним вітчизняного товаровиробника, а він - це робочі місця в Україні і наша, а не іноземна додана вартість (основна частина ВВП).

8. Задекларовані в концепції принципи мають «вимір» загальнолюдських цінностей. Сприяння їх реалізації не має політичного забарвлення, тому створення суспільних механізмів оздоровлення країни запропонованого типу може бути предметом діяльності громадських організацій. Найбільш ефективним було б створення «редутів» громадських організацій за напрямками застосування ключових «інструментів» оздоровлення країни. Існує декілька можливостей фінансування діяльності ГО в цьому напрямку:

  • іноземними донорськими організаціями. Подібна підтримка процесу створення громадянського суспільства в Україні з їх боку буде вітатися майже всіма громадянами і політичним силами;
  • громадянами України;
  • державою через створений фонд, до якого може відраховуватись частка (5-10%) бюджетних надходжень, відвойованих у тіньової економіки протягом року. Розподіл коштів між громадськими організаціями - під проекти на тендерній основі з умовами проведення тендерів європейського зразка.

9. ВГО «Успішна Україна» має намір активно взаємодіяти з політичними партіями і органами влади в питаннях реалізації запропонованої концепції. У разі небажання політиків, чиновників, олігархів розплющити очі і прийняти пропозиції переходу до етапу «Порядок» (фактично, перейти до ДЕРЖАВНИЦЬКОГО СТАВЛЕННЯ до своєї місії і роботи), решті громадян і громадським організаціям залишається сподіватись на те, що в кінці кінців в Україні спрацює звичайний демократичний «виборчий» інструмент впливу на політиків, чиновників, олігархів: розкриття мотивів, сутності, учасників корупційних і тіньових схем їх діяльності і розплющення очей виборцям. Це, власне, той шлях, яким рухається Україна зараз. Цей шлях до успіху удається набагато довшим, ніж ми пропонуємо.

Як робити? «Порядок» для політиків і чиновників

1. Щорічне декларування своїх (і родичів) доходів і витрат протягом, наприклад, 10 років після приходу до влади (сума, яка перевищує законодавчо встановлений ліміт, має бути підзвітною), а також погодження на оприлюднення і перевірку цих декларацій. Всі великі купівлі та подарунки - безготівково з обов’язковим декларуванням. Створення умов для безготівкових розрахунків.

2. Законодавче закріплення декларування доходів (всіх джерел фінансування) і витрат партій, та обов’язкове оприлюднення декларацій партій в суспільстві, а також обмеження фондів передвиборчих кампаній і їх відкритість для моніторингу і контролю суспільством за європейським зразком. Встановлення суворого покарання за порушення зазначених вимог (аж до виключення політичної партії з виборчого процесу, та кримінальної відповідальності лідерів та службових осіб тої чи іншої партії).

3. Всі депутати і чиновники мають відпрацьовувати на робочому місці встановлений законом час. Голосування в радах - тільки особисте (наприклад, за відбитком пальця).

4. Скасування депутатської недоторканності.

5. Законодавче встановлення можливості дострокового припинення повноважень рад всіх рівнів, президента шляхом референдуму.

6. Створення ефективної системи державної влади: одна гілка центральної влади (замість двох конкуруючих паралельних зараз - парламентьско-кабмінівської і президентської).

7. Створення ефективної місцевої влади з перерозподілом повноважень і бюджетів між центром і місцями до співвідношення 50% - 50% від існуючих 70% - 30% (?) протягом 3 - 5 років (податки від малих і середніх підприємств - в місцеві бюджети тощо).

8. Створення умов, що унеможливлюють негативні явища. Наприклад, з метою протидії корупції:

  • гідне забезпечення чиновників (переважно, на кредитній основі),
  • зменшення контактів людей з чиновниками, до повноважень який входить видання дозволів та ліцензій або прийняття альтернативних рішень майнового характеру на власний розсуд,
  • «електронний» уряд і інші органи влади,
  • виключення надання можливості чиновникам обирати різні варіанти рішень при конкретних обставинах,
  • забезпечення суворої відповідальності та її невідворотності при правопорушеннях (злочинах), в тому числі, за рахунок стимулювання ефективної діяльності правоохоронних органів і громадян.

9. Прийняття законів, що виключають необгрунтовану зміну чиновників при змінах влади.

10. Прийняття бюджетного кодексу з цивілізованими бюджетними принципами (обмеження субсидування, виключення «проїдання» коштів від приватизації, встановлення жорсткої персональної відповідальності за неефективне використання бюджетних коштів, встановлення відповідальності за поширення неправдивої інформації про порушення в бюджетній сфері, тощо).

11. Поступове скорочення держапарату і бюджетних витрат шляхом обмеження сфер, де держава може інвестувати (витрачати) гроші.

12. Підвищення ролі інститутів громадянського суспільства, які створюються з метою підвищення ефективності органів влади (громадські ради і колегії), шляхом введення відповідальності за протидію роботі цих інститутів чи ігнорування їх пропозицій, на етапі «Порядок» - шляхом розповсюдження повідомлень через урядові і парламентські ЗМІ про хід виконання (невиконання) рішень цих дорадчих органів. 

Як робити? «Порядок» для бізнесменів

1. Найскоріше завершення приватизації.

2. Захист прав власності (закони про акціонерні товариства, обмеження можливостей для рейдерства, неприпустимість реприватизації тощо).

3. Перетворення більшості громадян у власників (купівля акцій після набуття цивілізованості фондовим ринком).

4. Податкова реформа за 2 - 3 роки з метою створення умов для чесної роботи з прибутковістю, що відповідає сучасним умовам України (країна підвищеного ризику). В результаті реформи отримаємо податкову систему з такими рисами: поступовий перехід до нової системи, спрощена і виключає неоднозначності, забезпечує презумпцію невинності платників податків, відповідає євростандартам (у тому числі, залишиться тільки фінансовий облік за міжнародними стандартами, а податковий облік буде скасовано), передбачає загальновизнані у світі методи стимулювання розвитку, інновацій (прискорена амортизація, технопарки і вільні економічні зони для справжніх проривних проектів), стабільна тощо. Потім - кодифікування податкових законів (затвердження податкового кодексу) і запровадження жорсткої невідворотної відповідальності за порушення закону (“чесних правил гри”). ВГО «Успішна Україна» має власне бачення концепції реформування податкової системи України (власний проект).

5. Негайне зменшення надмірного податкового навантаження (податкових вимог) у більшості галузей економіки, яке призводить тільки до зростання тіньової економіки, корупції. Визначення оптимального рівня податкового навантаження на бізнес і динаміки його зміни на час етапу «Порядок» (для різних видів діяльності) і встановлення відповідних ставок податків. Фактично, враховується необхідність переходу від сучасного стану економіки (великі ризики, нестабільність - надприбутки) до стабільного стану (менші ризики, стабільність - прибутки рівня цивілізованої країни, що розвивається). В результаті переходу зникне частка надприбутків бізнесменів, яка може використовуватись на хабарі (з метою досягнення переваг над конкурентами), на фінансування політичних партій тощо. Якщо будуть створені правові умови, коли в бізнесі можна отримати адекватний стану України прибуток, працюючи чесно (сплачуючи всі податки), в суспільстві запрацює “громадський” механізм трансформації за участі всіх громадян:

  • бізнес (особливо малий та середній) отримає незалежність від політиків та влади («зіскочить з гачка» недоплачених податків) і зможе сказати «Ні!» чиновнику або політику, який вимагає хабара;
  • наймані працівники будуть чесно отримувати зарплату и вимагати захисту своїх прав у роботодавців. Ефективно запрацюють профспілки;
  • митні та податкові інспектори, які сьогодні часто сприяють вітчизняному бізнесу виживати (скрізь пальці дивляться на несплату податків, які неможливо заплатити, однак при цьому можуть ставати хабарниками), перетворяться в захисників інтересів держави від нечесних бізнесменів.

6. Пенсійна реформа.

7. Полегшення умов входження в бізнес (створення умов для реалізації підприємницького потенціалу людей, що є основою потенціалу розвитку держави, а також створення потужного середнього класу, представників якого важко «купити» під час виборів):

  • проста реєстрація, спрощена система обліку і оподаткування (єдиний податок) для справді малих підприємств в деяких галузях. Унеможливлене використання спрощеної системи для ухиляння від оподаткування середнім і великим бізнесом (не гірше, ніж в РФ);
  • реалізація державної програми стимулювання розвитку малого і середнього бізнесу «Успішна Справа», розробленої ВГО «Успішна Україна»;
  • спрощена система обліку і оподаткування для всіх галузей за умови обмеження обсягів продажу і декларування невикористання методів оптимізації оподаткування (завищення витрат, зарплатні в конвертах, офшорні схеми тощо). В обмін на це спрощення - згода бізнесменів на підвищену відповідальність: застосування податковою адміністрацією непрямих методів оподаткування, жорсткі покарання за порушення.

Фактично, пропонується вже згаданий метод «дворівневого» законодавства: для бажаючих малих (і частки середніх) підприємств встановлюються прості правила ведення бізнесу, опис яких в податковому кодексі займає 5 - 10 сторінок (це перша частина відповідного розділу кодексу, тут використовуються зрозумілі людям терміни і визначення), а податки, що підлягають сплаті, за допомогою калькулятора розраховуються за годину самим підприємцем (бухгалтер не потрібен) (треба зробити не гірше, ніж в Податковому кодексі РФ). Для бажаючих працювати «на тонкощах» законодавства (оптимізувати податкове навантаження тощо) - детальне викладання норм в наступних розділах кодексу.

8. Забезпечення умов для чесної конкуренції (рівність цін для всіх категорій споживачів і соціальна підтримка шляхом адресних дотацій, відсутність пільг, держзакупівлі з умовами тендерів, що обмежують корупцію (вимоги до об’єкту закупівлі і постачальників, що передбачають участь широкого кола учасників, інші норми згідно євростандартів).

9. Реалізація політики протекціонізму до вітчизняного виробника в межах європейських стандартів.

10. Обмеження використання готівки (крупні купівлі - тільки через банк з декларуванням).

11. Поступове закриття «обналічки - обезналічки» на 2 - 3 роках етапу «Порядок» (одночасно з активною фазою реалізації податкової реформи).

12. Зниження до мінімуму контрабанди по більшості товарів шляхом оптимізації тарифів і встановлення жорсткої відповідальності (у сукупності з податковою реформою і запровадженням норм СОТ).

13. Жорстка послідовність реформ на етапі «Виклик» (спочатку декларування доходів, податкова і інші економічні реформи, обмеження витрат держави (наведення порядку в державі), а тільки потім застосування таких інструментів стимулювання розвитку і інновацій, як ВЕЗ, активні держзакупівлі тощо).

14. Підвищення ролі галузевих асоціацій у відстоюванні інтересів підприємців шляхом обов’язкового включення їх представників до дорадчих органів, комісій при органах влади.

15. Законодавче сприяння благодійній діяльності та меценатству з боку бізнесу.

Як робити? «Порядок» для інших громадян, які хочуть пришвидшити перетворення України в квітучу державу

Вступаю в громадську організацію, щоб відстоювати свої права і тиснути на політиків, чиновників, суддів, бізнесменів, представників ЗМІ - наводити в країні порядок і створювати громадянське суспільство. Після того, як вони виконають умови етапу «Порядок», Я:

  1. Вірю, що власний успіх - запорука добробуту родини і держави в умовах довіри між всіма шарами суспільства
  2. Навчаюсь, стаю професіоналом, підвищую свою «ціну»
  3. Вивчаю програми і команди політичних партій і правильно голосую
  4. Не купляю, не читаю, не дивлюсь, не слухаю необ’єктивні ЗМІ
  5. Не даю хабарів, не проходжу повз порушення
  6. Знаю і виконую закони
  7. Рахую свої доходи і витрати, декларую їх і чесно сплачую податки
  8. Розпочинаю власну справу
  9. Вимагаю від роботодавця повної офіційної зарплатні, бо це - мій соціальний захист
  10. Інвестую в Україну.

Післямова

Проект Концепції реформування країни від ВГО «Успішна Україна» - це саме ПРОЕКТ, відкритий для обговорення, критики і доопрацювання. Деякі розділи (наприклад, «Як робити? «Порядок» для суддів», «Як робити? «Порядок» для працівників ЗМІ», «Ризики застосування концепції») нашою організацією не розроблялись.

Суттєво значних ризиків застосування концепції ми не бачимо, бо її зміст - запровадження європейських цінностей (наведення в країні демократичного порядку, запровадження державницького ставлення політиків і чиновників до своєї справи, встановлення чесних відносин довіри між громадянами) - вважаємо направленим на збільшення конкурентоспроможності країни. Звичайно, існують ризики для громадян і організацій, які не схочуть (не зможуть) перейти на європейські стандарти роботи і життя. Існує ризик для всієї країни, якщо розвиток цивілізації піде у напрямку збільшення впливу бандитсько - диктаторських держав.

Більшість розділів проекту потребують подальшого спільного доопрацювання за участю різних організацій. Проект пропонується для використання всім політичним партіям і громадським організаціям України.

Вересень 2006р.

УКР   РУС   ENG
пошук




e-mail:

© 2004-2007 ВГО "Успішна Україна". Усі права на матеріали, що знаходяться на сайті, охороняються у відповідності з законодавством України. У разі будь-якого використання матеріалів сайта, гіперпосилання на www.uspishnaukraina.com.ua є обов'язковим.