ВГО «Успішна Україна» оголошує
конкурс фотографій

Новини

RSS 2.0 RSS 2.0

Наші партнери



Національна стратегічна Асамблея - Стратегія розвитку країни

Стратегія від "Українського форуму"

НЕ МОЖНА НЕХТУВАТИ КОНСТИТУЦІЄЮ І ЗАКОНАМИ ДЕРЖАВИ,     СОЦІАЛЬНИМИ ГАРАНТІЯМИ ГРОМАДЯН 

Рада «Українського форуму» вважає за необхідне привернути увагу громадськості до ситуації, що склалася внаслідок внесення Верховною Радою України за поданням Уряду при ухваленні Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік» змін до багатьох чинних законодавчих актів, в основному тих, які стосуються пільг, компенсацій та гарантій певним категоріям громадян.

Змушені констатувати, що цим в черговий раз порушено низку статей Конституції України і Бюджетного Кодексу України та ігноровано рішення Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року («Справа про соціальні гарантії громадян»).

Конституція України (частина третя статті 22) забороняє при прийнятті нових або внесенні змін до чинних законів звужувати зміст і обсяги прав і свобод людини, які, згідно зі статтею 21 Основного Закону, є невідчужуваними та непорушними, а утвердження та забезпечення прав і свобод людини – головним обов’язком держави (стаття 3 Конституції).

Конституційний Суд України неодноразово (Рішення від 6 липня 1999 року, від 20 березня 2002 року, від 17 березня та від 1 грудня 2004 року) визнавав практику зупинення при прийнятті законів про Державний бюджет дії інших законів щодо надання пільг, компенсацій та гарантій неконституційною, такою, що фактично скасовує дію пільг, компенсацій та гарантій, які є складовою частиною конституційного права громадян на соціальний захист і достойний рівень життя кожного. При цьому Конституційний Суд окремо наголошував, що згідно з Конституцією і Бюджетним Кодексом при прийнятті законів про Державний бюджет ні в якому разі не можуть вноситися зміни до інших законів.

Оскільки така практика продовжувалася, Конституційний Суд України в Рішенні від 9 липня 2007 року зазначив, що невиконання державою своїх соціальних зобов’язань щодо окремих категорій громадян призводить до фактичного зниження їх життєвого рівня, підриває принцип довіри до держави, а це закономірно призводить до порушення принципів правової, соціальної держави, якою проголосила себе Україна, а також її зобов’язань за ратифікованими нею міжнародними актами.

Окремим пунктом свого рішення Конституційний Суд звернув увагу Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України на необхідність додержання при підготовці, прийнятті та введенні в дію законів про Державний бюджет положень Конституції України та Бюджетного Кодексу України.

Викликає здивування те, що Верховна Рада шостого скликання і нинішній Кабінет Міністрів України не тільки ігнорували вимоги Конституційного Суду, а й пішли далі, ніж їхні попередники. Якщо раніше (у 1999-2007 рр.) лише зупинялася на рік дія частини законів про соціальні гарантії, то законом про Державний бюджет на 2008 рік взагалі скасовано або змінено близько 100 чинних законів, що призвело до істотного звуження встановлених ними пільг, компенсацій та гарантій ветеранів війни і праці, інвалідів, чорнобильців, військовослужбовців, працівників правоохоронних органів, жертв нацистських переслідувань та інших категорій громадян.

Цього ще не усвідомили наші люди, але вони повинні знати правду.

Очевидно, що на такий ризикований крок Уряд пішов свідомо – заради забезпечення виконання передвиборних популістських обіцянок, зокрема щодо повернення громадянам знецінених трудових заощаджень. Але вирішувати одні соціальні проблеми, створюючи нові, порушуючи при цьому закони правової, соціальної держави, знижуючи життєвий рівень багатьох категорій громадян, не означає проводити серйозну, чесну політику.

До того ж, приймаючи рішення про повернення знецінених заощаджень (в межах 1 тис. грн.. на одного вкладника) за курсом 1 гривня 5 копійок за 1 карбованець, парламент і Уряд, по суті, виходили із некоректних та багаторазово занижених розрахунків, оскільки нинішній курс гривні відносно карбованця аж ніяк не є співставним з курсом 1992-го і навіть 1997 року, коли було ухвалено Закон «Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України».

Це не можна розглядати інакше, як чергове розходження між передвиборчими гаслами і реальними діями влади.

Рада «Українського форуму» усвідомлює, наскільки непростою є проблема наведення порядку у справі реалізації соціальних гарантій громадян. Численними законодавчими актами, які, до того ж, не узгоджуються один з одним, держава взяла на себе соціальні зобов’язання, які на даному етапі не можуть бути реалізованими.

Проблема потребує невідкладного і системного вирішення. Але робити це потрібно не «кавалерійським наскоком», а на основі всебічного врахування стану та реальних можливостей вітчизняної економіки, інших чинників, не допускаючи при цьому зниження життєвого рівня людей. Самі рішення мають бути сприйняті та підтримані суспільством.

Рада «Українського форуму» наголошує на необхідності зміни самого стилю соціальної політики. Одноразові виплати, що здійснюються владою заради підвищення власної популярності, у підсумку є витратними для держави і, головне, неефективними для самих громадян. На часі – формування сучасної системи соціального захисту, яка має базуватися на принципах соціальної справедливості, економічної та фінансової обґрунтованості. Відповідальність за її створення мають взяти на себе Верховна Рада України і Кабінет Міністрів України.

«Український форум» пропонує свої пропозиції, викладені у Національній стратегії розвитку «Україна-2015».

 9 січня 2008 року

 http://www.uf.org.ua/ 

УКР   РУС   ENG
пошук




e-mail:

© 2004-2007 ВГО "Успішна Україна". Усі права на матеріали, що знаходяться на сайті, охороняються у відповідності з законодавством України. У разі будь-якого використання матеріалів сайта, гіперпосилання на www.uspishnaukraina.com.ua є обов'язковим.